Dieta DUKAN

Dieta Dukan este o dieta de tip low carb (aport scazut de carbohidrati), low fat (aport scazut de grasimi), high prot (aport crescut de proteine).

Dieta a fost inventata de doctorul de origine franceza Pierre Dukan si a devenit destul de cunoscuta in anul 2000 cand a fost publicata intr-o carte.

Ulterior dieta a fost tradusa in limba engleza si publicata si in SUA abia in 2011. 

Aceasta dieta este oarecum similara cu dieta Paleo.

Dieta Dukan are 4 faze : 

  • faza 1 – faza de atac;
  • faza 2 – faza de croaziera;
  • faza 3 – faza de consolidare;
  • faza 4 – faza de stabilizare.

Faza 1, numita faza de atac sau faza de ‘proteine pure’, poate dura de la 2 zile pana la 7 zile. 

In aceasta faza sunt incluse in dieta doar alimente cu continut mare de proteine si continut scazut de grasimi, astfel : peste si crustacee, carne de pasare fara piele, carne de vita, oua, soia, anumite lactate degresate. Sunt excluse in totalitate glucidele (!!! AtentieUS Institute of Medicine recomanda un aport de minim 130 g glucide / zi pentru corecta functionare a sistemului nervos). 

Se recomanda un consum de 1,5 – 2 l apa / zi.

De asemenea sunt inscluse in dieta taratele de ovaz pentru aport de fibre.

Corpul intra in starea de cetoza si se hraneste cu propriul substrat de grasime.

Ca si tip de exercitii fizice in aceasta faza este recomandat mersul pe jos zilnic.

Faza 2, sau faza de croaziera, dureaza in functie de cate kilograme doriti sa slabiti, astfel teoretic se slabeste aproximativ o jumatate de kilogram la 3 zile. 

In aceasta faza se adauga legumele (insa nu : cartofii, porumbul, mazarea, in principiu nu legumele cu continut de amidon) precum : anghinare, sparanghel, sfecla, broccoli, varza, morcovi, conopida, castravete, fenicul, andive, kale, salata, dovleac, ridichi, rubarba, spanac, rosii, telina, vanata, nap, ciuperci, etc. 

Pe site-ul oficial exista o lista de 100 de alimente permise dintre care 68 sunt alimente cu continut proteic si 32 sunt vegetale. 

dukan

Se recomanda alternarea, 1/1, 2/2, 3/3 pana la 5/5, mai exact o zi de ‘proteine pure’ si vegetale, urmata de 1 zi de ‘proteine pure’ iar in cazul in care nu se scade in greutate, 2 zile de ‘proteine pure’ si vegetale, urmate de 2 zile de ‘proteine pure’, s.a.m.d. 

In aceasta faza se recomanda cel putin 30 min mers alert / zi.

Faza 3, numita si faza de consolidare, dureaza de asemenea in functie de numarul de kilograme slabite, respectiv cate 5 zile pentru fiecare jumatate de kilogram pierdut in fazele anterioare.

In aceasta faza s-a ajuns la greutatea ideala dupa primele doua faze. 

Este o faza de tranzitie, in care se reintroduc gradual alimentele interzise.

Astfel se poate adauga cate 1 fruct / zi (excluzand bananele, strugurii, smochinele si ciresele), branza cu continut de grasime normal, pana la 2 felii de paine/zi, chiar si cate un pahar de vin.

Si in aceasta faza se recomanda cel putin 25 min mers alert / zi.

Faza 4, sau faza de stabilizare, este practic faza de reintoarcere la normalitate si ideal ar fi sa dureze pentru tot restul vietii.

Ca si reguli ce trebuie respectate in aceasta faza :

  • 3 lingurite de tarate de ovaz / zi;
  • 1 zi / saptamana faza de atac;
  • 20 minute de mers pe jos in fiecare zi si utilizarea scarilor in locul liftului;

 

Faza 1 si Faza 2 fiind extrem de restrictive duc la ;

  • reducerea vitaminelor, mineralelor si a antioxidantilor din organism;
  • cresterea nivelului de toxicitate (aciditate) in organism atat prin alimentatie (din cauza proteinelor in exces) cat si prin folosirea celulelor adipoase ca si substrat energetic.

Asociatia Britanica de Dietetica a numit aceasta dieta ca fiind “dezechilibrata si fara o baza stiintifica”.

Timp de trei ani, 2010, 2011 si 2012 s-a situat pe locul 1 in topul dietelor de evitat in Marea Britanie.

Din cauza faptului ca presupune un aport excesiv de proteine in organism, dieta Dukan poate duce la aparitia a diverse boli de rinichi.

In primele doua faze ale dietei pot aparea dureri de cap, lipsa de energie, ameteala si de cele mai multe ori constipatie (intrucat contine fibre solubile si lipide in cantitati mici).

Teoretic dieta Dukan poate fi ameliorata prin suplimentarea aportului de fibre, de minerale, de vitamine si prin introducerea unor suplimente alcalinizante in dieta.

Practic nu recomand o dieta atat de restrictiva, ce exclude grupe alimentare in totalitate si include in exces grupe alimentare ce cresc nivelul de toxicitate (aciditate) in organism si pot duce la aparitia unor boli.