Dieta PALEO

Dieta Paleo este o dieta de tip low carb (aport scazut de carbohidrati), high prot (aport crescut de proteine).

Pentru prima oara s-a scris despre acest tip de dieta in 1975, apoi ideea a fost reluata si dezvoltata in 1985 si popularizata in 2002 de catre Loren Cordain, in 2012 ajungand sa fie una dintre dietele cele mai populare.

Dieta de tip Paleo este caracterizata (teoretic) de un regim alimentar pe care se bazau stramosii nostri din epoca de piatra.

Promotorii acestei diete sustin faptul ca organismul uman este adaptat genetic pentru tipul de alimentatie din paleolitic.

Astfel, aceasta dieta are doua componente majore :

  • alimente de origine animala;
  • plante naturale.

Atat animalele cat si plantele sunt crescute in mod natural, fara ingrasaminte si alti aditivi care sa le poata schimba structura.

Se includ urmatoarele alimente in dieta de tip Paleo: 

  • carnea;
  • pestele si fructele de mare;
  • ouale; 
  • fructele;
  • tuberculii (cartofi, etc); 
  • vegetale (exceptand leguminoasele : fasolea, lintea, mazarea, soia, nautul, etc);
  • grasimi si uleiuri sanatoase (saturate si mononesaturate : ulei de cocos, ulei de masline, ulei de avocado); 
  • nuci si seminte. 

Se exclud din dieta paleo sau se consuma cu moderatie urmatoarele alimente : 

  • cerealele, leguminoasele si alimentele modificate genetic;
  • zaharurile si produsele sintetice cu continut mare de zahar;
  • lactatele si grasimile trans;
  • uleiurile vegetale (polinestaturate : ulei de porumb, ulei de floarea soarelui).

dieta paleo

Acest tip de dieta a fost asociat cu antrenamentele foarte intense si de scurta durata, antrenamente de tip tabata, HIIT (high-intensity interval training), P90X (Power 90 Extreme), etc.

Dieta Paleo a fost mai ales promovata in comunitatile CrossFit de catre brandul Reebok.

Sustinatorii dietei argumenteaza faptul ca o astfel de dieta reduce indicele glicemic, scazand astfel riscul de diabet, previne tulburarile digestive si combate obezitatea.

Intrucat acest tip de dieta este relativ recenta, sunt date limitate cu privire la efectele metabolice asupra corpului uman.

S-au efectuat cateva studii, insa pe o perioada scurta de timp si pe un numar limitat de subiecti, astfel incat rezultatele sunt irelevante.

Principalul inconvenient al unei astfel de alimentatii este o carenta de Calciu si de vitamina D, ceea ce poate duce la compromiterea sistemului osos.

Aceasta carenta se datoreaza excluderii lactatelor din dieta.

Mai recent, intr-o varianta imbunatatita a dietei de tip Paleo, a fost introdus untul provenit din laptele de la vaci crescute cu iarba.

Alt inconvenient se datoreaza consumului crescut de peste, riscul de intoxicare cu metale grele fiind mai crescut in cazul acestui tip de dieta.

Fiind o dieta destul de restrictiva, nu recomand alegerea acesteia, insa in cazul in care totusi alegeti sa o urmati, aceasta poate fi imbunatata dupa cum urmeaza :

  • se scade cantitatea de grasimi saturate si mononesaturate (ulei de cocos, ulei de de masline, ulei de avocado, etc);
  • se creste cantitatea de grasimi polinesaturate (ulei de floarea soarelui, ulei de porumb, etc);
  • se includ lactate cu origine controlata;
  • se include cereale putin procesate, de tip integral;
  • se includ leguminoasele (fasolea, lintea, mazarea, soia, nautul, etc).